PRESIDEN KK7 MENJAWAB TUDUHAN LIAR UMANY

"Wakil ProM mendapat tentangan semasa edaran borang soal selidik, wakil Gerak rampas kertas soal selidik"
Berikutan pengeluaran poster yang bersifat tuduhan daripada UMANY, saya terpanggil untuk membuat beberapa penjelasan dan beberapa persoalan.
1. Dakwaan mengatakan saya (PRESIDEN KK7) merampas borang kaji selidik ini adalah TIDAK BENAR sama sekali. Saya hanya minta secara baik daripada si pengedar (yang merupakan kawan saya sendiri) dan rasanya saya perlu ambil tahu borang kaji selidik yang hendak diedarkan di kolej kediaman saya sendiri kerana ini adalah tanggungjawab seorang presiden terhadap apa yang berlaku di kolej kediaman.
2. Yang kedua, mengapa perlu ada label wakil ProM dan ada wakil Gerak? kata sepakat telah dinyatakan oleh YB Presiden kita yang mana bila berada dalam MPP, sikap partisipasi perlu diketepikan, sebaliknya bersama dalam memastikan kebajikan pelajar. Ini cubaan untuk memecahbelahkan kami dalam MPP. Saya kira YB Presiden perlu ambil serius berkenaan perkara ini. Jika tidak, motto yang kita jaja keliling kampus iaitu "In Union There is Strength" tidak relevan.
3. Ketiga, tiada surat kelulusan rasmi ditujukan kepada pihak pentadbiran kolej...saya sendiri berulang-alik bertanyakan status surat tersebut. Pada masa tersebut saya telah mengetahui daripada pihak YDP sendiri berkenaan surat yang telah diluluskan, namun masih tidak mencukupi sekiranya pihak pengetua dan pentadbiran kolej sendiri tiada mendapat makluman tentang survey yang dilakukan. Saya tidak punyai masalah sekiranya tidak melalui prosedur yang betul. Cumanya, kenapa anggap saya seperti orang asing dalam MPP. Saya juga merupakan PRESIDEN KK7, kenapa tak melalui saya pada masa tersebut? Saya juga boleh beri kerjasama memastikan survey ini berjalan dengan baik.
4. Selain itu, saya sendiri berada pada mesyuarat tentang survey ini pada beberapa bulan yang lalu dan setuju apabila mengikut prosedur yang betul. Pada tahun lepas saya sendiri mengikut operasi survey ini dijalankan mana mungkin tergamak nak menghalang operasi yang sama pada sesi kali ini sedangkan saya sendiri juga merupakan salah seorang mpp pada sesi ni.
5. Saya berpendapat, tindakan UMANY menyebarkan propaganda seperti ini adalah tindakan yang paling tidak profesional dan bersifat perkauman. Kalau kita lihat poster yang dikeluarkan hanya menggunakan bahasa cina. Ini menyebabkan maklumat yg cuba disebarkan hanya tertumpu kepada kumpulan sasaran yang faham sahaja. Ini tidak adil. Kenapa perlu wujudkan sentimen seperti ini? Seolah-olah motto yang PMUM jalankan itu sudah tidak relevan memandangkan ada juga diantara kita di dalam PMUM yang cuba memecahbelahkan masyarakat di dalam kampus.
6. Kalau benar PMUM mementingkan perpaduan diantara kita semua, saya bertanggapan UMANY patut dimansuhkan. YDP Presiden perlu bertanggungjawab dalam hal ini. Kita sebagai satu uniti dan badan yang dipilih oleh mahasiswa perlu bersifat adil dan tolak segala jenis ancaman perkauman di dalam kampus.
Sekian. (bersyukur pandai membaca dan fasih dalam bahasa cina - mandarin).

                                   ---------------------------------------------------------------------------
Kalau bercakap mengenai UMANY dari dulu lagi gerakan parasiti dalam Pro Mahasiswa ini terlebih Pro Mahasiswa daripada Pro Mahasiswa. Mengapa tidak terus berdiri atas kaki sendiri sahaja UMANY daftarkan sahaja gerakan kalian itu sebagai gerakan politik di kampus UM ini.

MP tertanya juga, apa kaitan UMANY dalam survey oleh PMUM ini, adakah mereka ini sebenarnya pun PMUM juga sebenarnya? Mana tak ya tiba-tiba sahaja, mereka ini pula seolah-olah hendak menjuarai sesuatu isu yang berlaku dan ada juga dicetuskan olehnya sendiri.

Ingat lagi tak isu Dr Adib KK2 dan flyers #KitaLawan tempoh hari dulu yang digerakkan oleh UMANY ini? Harapnya untuk kali yang akan datang jangan ditunjuk bangang yang dimiliki, tak pasal-pasal kena kat kita balik. Salam Jumaat UMANY

Comments

Popular posts from this blog

SITI AISHAH: TAHANAN SOSMA YANG MEMILIKI BAHAN PENYELIDIKAN UNTUK PENGAJIANNYA

KUDA MAHATHIR MAKAN LOBAK SEBAB HARGANYA MURAH??

PARTI BARU UNTUK GEN Y- EZAM KOTAK