HARGA MINYAK BUKAN DIKAWAL KERAJAAN, TETAPI OPEC

Semenjak dari tahun 1960 lagi naik turun harga minyak bukan dibawah kerajaan negara masing. Ini berikutan daripada kewujudan OPEC yang terdiri daripada Arab Saudi, Iraq, Venezuela, Kuwait dan Iran. OPEC ditubuhkan adalah untuk menentukan kadar harga minyak bagi negara-negara yang berurus niaga dengan mereka.
Sumber: Investopedia.com

Malaysia bukanlah negara ahli dalam OPEC sebaliknya adalah negara ahli OPEC yang menjadi pilihan Malaysia untuk membeli minyak daripada mereka. Contohnya: Arab Saudi.
Maka urus niaga minyak ini adalah berdasarkan kepada graf Crude Oil Brent.(Rujuk disini: http://www.nasdaq.com/markets/crude-oil-brent.aspx)

Berbeza dengan Amerika Syarikat yang menggunakan West Texas Intermidate(WTI), kerana dagangan minyak mentah oleh Amerika Syarikat adalah tidak berdasarkan Crude Oil Brent. (Rujuk disini: http://www.indexmundi.com/commodities/…)

Meningkatnya harga pasaran minyak pada hari ini adalah disebabkan oleh kesepaktan ahli OPEC untuk mengurangkan pengeluaran bagi menstabilkan kembali harga minyak jatuh mendadak semenjak dua tahun kebelakangan ini

Namun hasil keputusan oleh OPEC ini ditambah pula dengan tindakan Saudi Aramco yang berpangkalan di Oman yang meningkatkan harga minyak terhadap pasaran Asia pada Februari ini.

Dosa besar Kerajaan Malaysia mungkin kerana memansuhkan subsidi. Namun siapakah yang mendesak subsidi dimansuhkan dan sistem harga apungan diperkenalkan.?

Comments

Popular posts from this blog

SITI AISHAH: TAHANAN SOSMA YANG MEMILIKI BAHAN PENYELIDIKAN UNTUK PENGAJIANNYA

KUDA MAHATHIR MAKAN LOBAK SEBAB HARGANYA MURAH??

PARTI BARU UNTUK GEN Y- EZAM KOTAK