FARIZ IZWAN AMBIL KESEMPATAN NASIB GURU YANG DITIPU YBNT. #ANOKTRANUNG #MBRAZIF #YBNT

YBNT yang beribu pejabat dekat bandar Jerteh itu langsung tiada kaitan dengan kerajaan negeri. Hendak dikaitkan dengan MB pun langsung tiada kaitan kerana YBNT itu adalah yayasan persendirian. MB nampak bila apa yang dibuat oleh YBNT itu adalah bagus dan bermanfaat beliau sokong.

Begitulah juga dengan JPNT yang berkerjasama dengan YBNT untuk menghantar para guru pergi buat umrah. Tetapi dengan harga pakej RM3000 sahaja sudah tentu tidak masuk akal, namun harga sebanyak itulah yang ditawarkan YBNT.

Sebenarnya tiada satu pun surat perkeliling oleh JPNT yang mewajibkan setiap guru untuk pergi umrah bawah YBNT. RM 14.2 juta yang dilesapkan oleh YBNT itu adalah duit para guru yang terpengaruh dengan penipuan YBNT yang ditubuhkan oleh Mohd Adam dari Kampung Apal.

Dalam isu ini menuduh JPNT bersubahat dengan YBNT  itu adalah satu fitnah. Namun JPNT perlu memberikan jawapan yang konkrit agar nasib guru yang ditipu oleh YBNT terbela.

Peguam Fariz Izwan Mustapha ini adalah anak kepada Mustapha Ali(Spender Putih Besar). Isu lawyer cari makan ini selalu ada dalam kalangan orang kita pada ketika ini. Maka tak perlu hairanlah, biasanya kes semacam ini diluar mahkamah pun boleh diselesaikan.

Siapakah Fariz Izwan sebenarnya?

Fariz Izwan ini sekadar memalukan golongan pengamal undang-undang sahaja.

Fariz Izwan anak Stopa Ali sebenarnya gila nak bertanding sebagai wakil rakyat PAS. Namun keinginan beliau tidak direstui oleh Kepimpinan Utama Parti Pas. Lebih-lebih selepas ayahnya (Stopa Ali) kini bukan lagi Pengarah Pilihanrl Raya PAS.

Walaubagaimanapun  beliau ni terlebih pandai dan bersikap keterlaluan. Hasad dengki beliau juga terlalu tinggi membuatkan jentera2 PAS merasa kurang hormat kepadanya. DUN Pengkalan Berangan itu adalah kawasan idamannya dengan harapan akan dicslonkan di kawasan tersebut pada PRU 14 nanti.

Sebagai seorang peguam sikap suka mencetus provokasi yang membolehkannya mendapat 'free publicty' dari orang kebanyakan. Ini bermakna semakin banyak kontroversi, semakin kerap namanya disebut.

Tetapi dalam isu cabaran beliau terhadap YAB MB nampak jelas sikap terdesaknya untuk 'win the situation' tapi punya 'wrong move' yang tersangatlah banyak. Sudah tentu nampak bodoh, antaranya ialah:

1. Kenapa perlu berdebat dengan MB? Isu ini tiada kaitan dengan MB. MB tidak mengeluarkan surat arahan minta guru2 masuk skim tersebut. Jabatan Pendidikan Negeri Terengganu bukan dibawah Kerajaan Negeri Terengganu. Kenapaa tidak mahu berdebat di mahkamah sahaja?

2.Mengapa Kerajaan Negeri Terengganu melalui YAB MB perlu bertanggungjawab dan membayar semula sedangkan perkara ini tiada kaitan. Malah seperti yang tertulis pada kenyataan tersebut YBNT 'berpakat' dengan JPNT bukan kerajaan negeri Terengganu.

3.Nama Pengarah JPNT juga di eja salah dan ini menunjukkan tahap tidak profesional seorang Peguam. Sepatutnya kena buat 'double check' terlebih dahulu, walaupun perkara kecil tetapi impaknya besar.

4. Sebagai peguam mengapa perlu serahkan memorandom kepada YAB MB? Sepatutnya difailkan sahaja di mahkamah. Disinj jelas kita lihat bahawa beliau hanya mahu perkara ini berlegar-legar di media sahaja dan pastinya tidak mahu menemui jalan penyelasaian.

5. Debat terbuka untuk apa? Perlukah direport kepada YAB MB? Sewajarnya direport kepada pihak PDRM mahupun SPRM dan bukannya buat sidang media.

Tindakan terdesak untuk mencari publisiti akan merugikan guru-guru yang telah menjadi mangsa.
Guru-guru usahlah dipermainkan dengan sandiwara politik busuk ini.

Fariz Izwan hanya menggunakan guru-guru ini untuk kepentingan politik beliau, bertanding di PRU 14 itu sudah pasti. Semoleknya para guru bawa terus kes ini kepada SPRM bukannya lantik lawyer bodoh untuk selesaikan kes. RM3000 bukanlah nilai yang kecil jika nak dibandingkan dengan apa yang dilakukan oleh YBNT dan si peguam bodoh ini. Wallahualam....

Comments

Popular posts from this blog

SITI AISHAH: TAHANAN SOSMA YANG MEMILIKI BAHAN PENYELIDIKAN UNTUK PENGAJIANNYA

KUDA MAHATHIR MAKAN LOBAK SEBAB HARGANYA MURAH??

PARTI BARU UNTUK GEN Y- EZAM KOTAK