‘FLIP-FLOP’ MAHATHIR DAN PENGIKUTNYA TENTANG GST DAN BR1M.



Good and Service Tax

1.       ‘Good and Serice Tax’ satu masa dahulu juga mendapat respon positif dari mereka yang tahu dan faham akan pengiimplementasian sistem cukai ini.
2.       Termasuk Tun Dr. Mahathir yang turut sama bersetuju akan GST diimplementasikan.
3.       Bersetujunya Tun M akan GST ini semakin menghilang selepas kini Tun M mula bersama dalam pakatan pembangkang untuk menjatuhkan kekuasaan yang dibinanya suatu ketika dahulu.
4.       Walhal semasa GST dipertikai akan cara penagamalannya, pengikut mereka juga turut bersama dengan agensi kerajaan yang lain memberikan penerangan tentang GST.
5.       Termasuklah JASA, BTN, PMO dan Jabatan Penerangan Malaysia.

6.       Tetapi penerangan dari ‘page’ SSTDM lebih mendapat sambutan dan lebih difahami kerana penyampaiannya sangat ringkas dan tepat, padat.
7.       Malah dahulu mereka lah juga yang seolah-olah bertindak seperti ‘frontliner’ kepada kerajaan dahulu. Masakan tidak waktu tu Tun M pun tak mula buat hal lagi!
8.       Idea tentang GST pernah dibahaskan oleh Anwar Ibrahim sewaktu menjawat jawatan Menteri Kewangan dahulu lagi. Mungkin pengikut Tun M lupa akan hal ini.

9.       Katanya selepas memerintah nanti cukai seakan GST akan diwujudkan , manakala GST akan dimansuhkan. Mungkin yang dimaksudkannya adalah Value Added Tax(VAT).

Bantuan Rakyat 1 Malaysia

1.       Baru-baru ini Tun M telah berfatwa bahawa ambil duit samalah seperti ambil rasuah, kerana apa berkata demikian?
2.       Untuk menimbulkan rasa was-was dalam kalangan penerima BR1M tersebut. Walhal beliau dan pengikutnya sudah lama hidup senang, setakat BR1M itu apalah sangat berbanding dengan ‘dedak’ Tun M bagai air sungai yang mengalir.
3.       Dahulu Tun M pun siap puji lagi akan kewujudan BR1M ini, katanya ini adalah cara terbaik untuk mengembalikan wang rakyat yang diambil kerajaan dan perlulah meghargai apa yang diberikan ini.
4.       Mari kita imbas kembali apa kata Tun M tentang BR1M ini:
a.       1 Oktober 2013 :“Kita jarang menghargai sesuatu yang diperoleh dengan mudah dan percuma termasuk BR1M
b.      3 Mac 2014 :“Adakah kita perlu BR1M? Kita boleh dapatkan sokongan undi walaupun tanpa BR1M”
c.       13 November 2014 :“BR1M diberi apabila pilihan raya semakin dekat atau manifesto pilihan raya yang menjanjikan BR1M. Tanggapan yang tak boleh dielak, pemberian BR1M seperti membeli undi. BR1M banyak beri implikasi negatif . Ia meningkatkan kecederungan untuk rakyat bergantung kepada kerajaan. BR1M melemahkan sikap seseorang (rakyat) dan mengurangkan sikap berdaya saing
d.      20 Disember 2014 :“Dengan kerana BR1M ni orang takkan sokong kita. Tapi Najib jawab wang tunai adalah raja.”
e.      29 April 2015:“BR1M dia nak bagi dekat-dekat pilihan raya. Jadi ia ada elemen rasuah. Sepatutnya tak perlu bagi. Dahulu, tak bagi BR1M pun kita menang . Ini bagi BR1M lagi turun sokongan undi”
f.        24 Disember 2016 :“Najib bagi RM500, dia jual negeri dia. Sebab itu saya nak tegaskan di sini. Kita tahu duit itu rasuah. Kita tahu benda itu salah dari segi agama dan undang-undang
5.       Tak sampai sebulan kenyataan BR1M itu rasuah dikeluarkan. Sekali lagi beliau seakan-akan menarik bahawa “Jika didapati BR1M mustahak maka wang ini akan diagih oleh pegawai kerajaan. BR1M tidak boleh dimasukkan dalam manifesto mana-mana parti”.
6.       Sejak menjadi pembangkang, nampaknya perangai U-Turn pembangkan pun ditirunya. Tak mengapalah asalkan dapat undi orang ramai waktu mengundi nanti.
7.       Malah BR1M juga katanya mahu dikekalkan seandainya berkuasa nanti. Itupun kalau anak dia menang lah nanti. Menurutnya “Jika dipersetujui oleh rakyat, BR1M akan dijadikan bantuan statutory yang ditentukan oleh undang-undang dan bajet biasa. Perdana Menteri tidak boleh tentukan pemberian ini atau jumlahnya atau cara penyampaiannya”.
8.       Bukankah itu gila namanya, semalam cakap lain tapi hari ini cakap lain?

Comments

Popular posts from this blog

SITI AISHAH: TAHANAN SOSMA YANG MEMILIKI BAHAN PENYELIDIKAN UNTUK PENGAJIANNYA

KUDA MAHATHIR MAKAN LOBAK SEBAB HARGANYA MURAH??

PARTI BARU UNTUK GEN Y- EZAM KOTAK