RAFIZI DESAK SUKARELAWAN INVOKE BANTU MEMBAYAR "SAMAN" NFC



1. Selepas diarahkan oleh Mahkamah Tinggi untuk membayar kepada National Feedlot Centre(NFC) berikutan pendedahannya terhadap Pengerusi NFC.  Saman ini difailkan selepas Rafizi mendakwa pengerusi NFC Datuk Seri Mohd Salleh Ismail membeli lapan hartanah di KL Eco-City dengan dana awam yang diperuntukkan kepada syarikat berkenaan.

2. Mahkamah Tinggi tahun lalu memutuskan beliau bersalah dan memerintahkan Rafizi membayar RM150,000 kepada Salleh dan RM50,000 kepada NFC. Mereka juga dianugerahkan kos sebanyak RM100,000.



3. Kini khabarnya Rafizi sedang terkial-kial untuk mencari dana bagi membayar saman kepada NFC yang pernah menjadi mangsa fitnahnya sehingga syarikat tersebut tidak lagi beroperasi, malah harga daging lembu di pasaran juga telah melambung tinggi berikutan keetiadaan NFC yang berperanan sebagai pusat pengumpulan stok daging lembu tempatan.

4. Dalam pada itu, setiap sukarelawan INVOKE yang ditubuhnya perlu menyumbang sebanyak RM100 setiap seorang kepada Rafizi untuk tujuan tersebut. Penulis difahamkan bahawa keseluruhan jumlah ahli sukarelawan INVOKE di seluruh negara adalah berjumlah 9000 orang. Cuba kira jika 9000 x 100 berapa jumlah sumbangan yang diperolehi Rafizi melalui sumbangan ahli sukarelawannya sahaja. Maka jumlah yang diperolehi itu adalah bersamaan dengan kos operasi NGO INVOKE miliknya untuk tiga bulan.

5. Rafizi sebenarnya bukanlah tengah ketiadaan wang, tetapi dia tidak sanggup untuk diisytiharkan MUFLIS disebabkan banyak wang simpanannya terpaksa digunakan untuk mendanai INVOKE dan membiayai sendiri perjalanan jelajah program 'Bina Semula Negara' yang sedang giat dijalankan. Namun pimpinan pembangkang lain masih leka dan hanyut selain mengharapkan Rafizi seorang sahaja yang berkerja untuk mereka.

6. Walaubagaimanapun, disini Rafizi seakan lupa bahawa rakyat di Malaysia kian tersepit dengan kos sara hidup seperti yang selalu dicanangnya selama ini. Namun dalam keadaan kita semua sedang terbeban dengan kos sara hidup yang boleh pula dia mengemis dan meminta sumbangan untuk membayar saman fitnah NFC keatasnya. Ini bermakna pendedahan demi pendedahan yang dilakukannya selama ini adalah "pelawok" belaka.

7. Cuma disini penulis seakan hairan bahawa sukarelawan yang menyertai INVOKE pun dipaksa untuk berbuat demikian, malah apatah lagi kita semua yang terpaksa berkais demi mencari duit belanja. Barangkali kemungkinan setiap sukarelawan mereka boleh dikira pasti jika setiap daripada mereka mendapat elaun bulanan daripada INVOKE.

8. Namun, timbul persoalan daripada penulis berkenaan dengan Rafizi pada hari ini. Adakah hanya Rafizi seorang sahaja yang berkerja untuk Pakatan Harapan sedangkan Lim Guan Eng dan Azmin Ali yang sibuk menjuak tanah di negeri masing-masing langsung tidak memberi sumbangan kepada Rafizi untuk membayar saman NFC.

Comments

Popular posts from this blog

SITI AISHAH: TAHANAN SOSMA YANG MEMILIKI BAHAN PENYELIDIKAN UNTUK PENGAJIANNYA

KUDA MAHATHIR MAKAN LOBAK SEBAB HARGANYA MURAH??

PARTI BARU UNTUK GEN Y- EZAM KOTAK