MAHATHIR LUPA SIAPA YANG MELULUSKAN PEMBELIAN "SCORPENE"


Selepas gagal menafikan akan keturunan asalanya Mahathir kini cuba mengalih isu yang terpalit kepadanya dengan mengulang kembali isu pembelian kapal selam Scorpene yang pernah dihangatkan oleh Pakatan Rakyat semasa PRU13 dahulu.

Sedangkan hingga ke hari ini YAB PM iaitu DS Najib Razak masih tidak didakwa oleh mahkamah di Perancis, manakan tidak apabila pembelian dua buah kapal Scorpene ini didakwa oleh SUARAM penuh dengan penyelewengan cuma pendakawaan sahaja yang mereka tidak lakukan.

Umum diketahui bahawa idea untuk memiliki kapal selam ini mula disuarakan pada tahun 1971, apabila Indonesia sudah memiliki sedozen kapal selam kelas Whiskey buat Soviet Union. Maka tidak mustahil apabila sejak dari dahulu lagi perairan kita (baca: Selat Melaka) sudahpun mereka kunjungi untuk tujuan perisikan. Lagipun apakah kita mempunyai aset lain untuk menghalang kehadiran mana-mana kapal selam ke perairan kita?

Akhirnya pada tahun 1995 usaha pembelian kapal Scorpene oleh kerajaan Malaysia akhirnya diluluskan dan termeterailah perjanjian pembelian kapal selam tersebut dengan kerajaan Perancis pada tahun 2002.

Ya, memang pada tempoh ini posisi DS Najib adalah merangkap kepada Menteri Pertahanan, namun siapakah pula Menteri Kewangan 1 dan Perdana Menteri pada ketika ini jikalau bukan Mahahtir dan Anwar Ibrahim. Itupun masih sanggup hendak menipu rakyat kononnya tidan tahu apa-apa akan pembelian kapal selam Scorpene.

Disinilah akhirnya kita melihat bahawa Mahathir pun tidak ubah seperti mana-mana "tahi politik" yang wujud dan selalu mempersoalkan tentang keupayaan dan kebolehan pasukan pertahanan negara. Namun kerana mahukan keamanan apakah memiliki aset sebagai langkah berjaga-jaga untuk menghadapi sebarang kenungkinan menjadi salah di mata Mahathir?
Beli kapal selam tidak berfaedah, namun bagaimana dengan jet A4 Skyhawk?


Malah tidak hairanlah jika ada juga "tahi politik" seperti Lim Guan Eng yang merpersoalkan akan kebolehan kapal selam Scorpene, hinggakan semasa LIMA 2013 LGE dibawa oleh TLDM untuk merasai akan kebolehan Scorpene menyelam, difahamkan Scorpene membuat selaman selama tiga jam semata-mata untuk membuktikan kepada LGE sahaja.

Maka jelaslah bahawa Mahathir sekadar 'recycle issue' sahaja atau lebih jijik lagi apabila motif 'U-Turn' dia untuk kali ini sebenarnya untuk mengelak daripada terlibat dalam skandal pembelian Scorpene yang kononnya berlaku penyelewengan.

Mungkin ramai yang buat-buat tidak tahu bahawa DS Najib sudah pun memberi kenyataan balas berkenaan dengan isu kapal selam Scorpene ini semasa sidang Parlimen pada tahun 2008 ketika menjawab pertanyaan daripada Wan Azizah.


Petikan dari laporan Hansard.

"Semua terma dan kelulusan untuk rundingan terus dikemukakan kepada Kementerian Kewangan
Dan kontrak hanya akan dilaksanakan setelah mendapat kelulusan oleh Kementerian Kewangan. Saya ingin
Menekankan kepada Rumah Yang Mulia ini bahawa cara Angkatan Bersenjata Malaysia
Mendapatkan peralatannya dibuat mengikut prosedur pemerolehan Kerajaan."
Laporan hansard parlimen berkenaan dengan jawapan DS Najib tentang Scorpene.
Sebenarnya Mahathir sendirilah yang  bertanggungjawab meluluskan perjanjian pembelian atas kapasitinya sebagai Menteri Kewangan 1 pada masa itu(2002). Sudah-sudahlah menipu Syed Saddiq, bagilah peluang kepadanya untuk belajar sejarah.

Comments

Popular posts from this blog

SITI AISHAH: TAHANAN SOSMA YANG MEMILIKI BAHAN PENYELIDIKAN UNTUK PENGAJIANNYA

KUDA MAHATHIR MAKAN LOBAK SEBAB HARGANYA MURAH??

PARTI BARU UNTUK GEN Y- EZAM KOTAK