ISU AMBULANS BAHARU HANYALAH MAINAN TAHI POLITIK SAHAJA.


Menteri di KKM berkata kerajaan telah memperuntukkan sebanyak RM400 juta untuk 500 unit buah ambulans baru dan separuh daripada mempunyai peralatan yang rawatan pra-hospital didalamnya.

Walaubagaimanapun, Ketua Setiausaha di KKM peruntukan untuk ambulans tersebut hanyalah sekitar RM 225.5juta sahaja.

Disini seolah memperlihatkan bagaimana Menteri dan KSU kementeriannya mempunyai maklumat dan data yang berbeza, seolah-olah tidak 'tally' dalam menyampaikan maklumat kepada rakyat.

Namun apabila sampai maklumat tersebut kepada pembangkang terus diratibnya bahawa KKM berjoli dengan menghabiskan duit cukai mereka. Ini adalah semata-mata kerana mahu menambah jumlah ambulans yang sedia ada di setiap hospital dan klinik daerah.

Samalah seperti mana isu kapal selam Scorpene yang kembali diulang siar oleh juak pembangkang pada baru-baru ini. Kini pembelian ambulans baharu pula dikatanya kerajaan membazir menggunakan duit mereka.

Dalam pada itu, tak perlulah disebutkan setiap satu kelengkapan yang wujud dalam ambulans baharu tersebut berserta harganya. Lagipun sahabat aku iaitu, Tun Carlos sudah menyenaraikan dalam penulisan di FB miliknya. Bukankah itu sudah sedikit sebanyak mampu mencegah daripada seseorang itu kehilangan nyawa, lebih-lebih jika menghidap serangan jantung contohnya.


Sebenarnya pembelian aset kerajaan untuk perkhidmatan kesihatan samalah juga seperti mana pembelian aset untuk pertahanan. Sudah tentu ianya untuk kita semua sebagai rakyatnya, bahkan hinggakan ada yang berkayuh sampan dari negara jiran semata-mata hendak menumpang nikmat kemudahan di negara ini. Lainlah jikalau kamu demam kura sedikit pun sudah 'check in' Glenangles.

Comments

Popular posts from this blog

SITI AISHAH: TAHANAN SOSMA YANG MEMILIKI BAHAN PENYELIDIKAN UNTUK PENGAJIANNYA

KUDA MAHATHIR MAKAN LOBAK SEBAB HARGANYA MURAH??

PARTI BARU UNTUK GEN Y- EZAM KOTAK