KENAPA KAPAL LAUT DIRASMIKAN OLEH GOLONGAN WANITA??

Pelbagai fitnah dilemparkan kepad Datin Seri Rosmah Mansor  ketika upacara pelancaran kapal baru APMM di Port Klang pada Rabu 15.3.2017.

Dalam dunia perkapalan tidak kira di mana-mana negara sekalipun upacara pelancaran sesebuah kapal baru atau gimik melepaskan kapal ke laut, atau benar-benar lepas ke laut, ianya akan dilakukan oleh wanita. Itu dah kira wajib. Jika ada lelaki yg merasmikan itu dah dikira songsang.



Dalam dunia perkapalan juga, kapal diistilah atau diibaratkan sebagai wanita. Sebab itu kapal dirujuk dgn panggilan SHE/HER/MOTHER VESSEL/SISTER VESSEL.

Ejen perkapalan menjalankan perkhidmatan pula digelar ataupun dipanggil SHIP HUSBANDRY. Husband itu suami. Manakala ship itu WIFE.Apabila kapal memasuki pelabuhan adalah menjadi tugas suami memenuhi apa saja keperluan yg diperlukan oleh sang isteri (kapal).

Eleanor Roosevelt ketika merasmikan USS Yorktown(CV 10)
pada 21 Januari 1943

Sebelum kapal alongside, ejen (suami) dah kena tercegak tunggu di wharf. Turun saja gangway , si suami (ejen) jadi org yg pertama naik jumpa isteri. Bertanya khabar dan keperluan. Perlu makanan, minuman, wang, kelengkapan itu ini dan sebagainya. Jika suami (ejen) gagal sediakan atau ada buat silap, maka sang isteri (kapal) boleh mengadu kepada pejabat kadi (ship owner).
 Lister Hill, isteri kepada Senator dari Alabama ketika merasmikan USS Alabama (BB-60) pada 16 February 1942di Norfolk Navy Yard.

Pada pihak pembangkang senario ini sudah menjadi satu perkara aneh kepada mereka hingga diisukan dek kerana yang merasmikannya adalah DS Rosmah. Disebabkan sentimen yang dimainkan kepada DS Rosmah, mereka sanggup sembunyi fakta berkenaan dengan ilmu perkapalan.

Bukan hendak suruh jadi pelaut atau kapten kapal apatah lagi lanun, tapi bacalah sedikit sebanyak point yang hendak dibawa, bukan sekadar manipulasi kan sahaja.

Comments

Popular posts from this blog

SITI AISHAH: TAHANAN SOSMA YANG MEMILIKI BAHAN PENYELIDIKAN UNTUK PENGAJIANNYA

KUDA MAHATHIR MAKAN LOBAK SEBAB HARGANYA MURAH??

PARTI BARU UNTUK GEN Y- EZAM KOTAK