FELDA TEKAD AMBIL KEMBALI TANAH MILIKNYA- TS SHAHRIR SAMAD #Felda #AnakFelda #KitaSatuFelda

Seperti yang dihebahkan oleh Berita Harian pada beberapa hari lepas berkenaan dengan FELDA yang telah kehilangan aset tanahnya. Tanah yang dimaksudkan itu adalah terletak di Jalan Semarak, Kuala Lumpur dimana harga pasaran sebenar adalah mencecah RM 1 billion. Namun harga yang dijual pula hanya sebanyak RM270 juta sahaja.

Walaubgaimanapun, tiada sebarang pembayar yang dilakukan oleh syarikat Synergy Prominade Sdn. Bhd. (Synergy Prominade) , susulan pihak TS Shahrir Samad telah membuat laporan polis pada 12 Disember lalu. Sementelah itu, tindakan seterusnya adalah untuk membatalkan surat kuasa wakil penuh (full power attorney) dan mendaftarkan kaveat di Jabatan Tanah dan Galian Wilayah persekutuan ke atas tanah tersebut.

Dalam usaha untuk mengambil tindakan ke atas pihak yang terlibat melalui undang-undang sivil, Unit Kawal Selia di bawah Jabatan Perdana Menteri pula akan melantik syarikat audit luar. Melantik pihak audit luar adalah untuk membuat penilaian bagai memastikan pematuhan peraturan dari peringkat dalaman FELDA dan meneliti urus niaga dalaman melalui urus niaga jual beli.

Oleh itu, bulan Januari hingga ke April adalah untuk FELDA itu sendiri mendaptkan balik kuasa tanah. Soal sekarang adalah untuk pembangunan, sebaliknya tanah pula yang hilang melalui jual beli tersebut, wang bayaran pula langsung tidak diperolehi.

Kini Synergy Prominade iaitu merupakan pemegang surat kuasa wakil penuh yang dilantik FELDA pada Jun 2014, telah menjual tanah tersebut kepada pihaknya. Walaubagaimanapun, kita mengharapkan agar TS Shahrir Samad tidak sekadar cakap kosong, kerana FELDA adalah sebuah entiti yang besar, di dalam FELDA itu terdapat pula golongan peneroka yang sudah berzaman bersama untuk bergelar sebagai peneroka. 

Cukuplah pimpinan FELDA yang lepas membuat onar di dalam organisasi tersebut.

Comments

Popular posts from this blog

SITI AISHAH: TAHANAN SOSMA YANG MEMILIKI BAHAN PENYELIDIKAN UNTUK PENGAJIANNYA

KUDA MAHATHIR MAKAN LOBAK SEBAB HARGANYA MURAH??

PARTI BARU UNTUK GEN Y- EZAM KOTAK