GST: PAKATAN TEKAD TIDAK AKAN MANSUH WALAUPUN KUASAI PUTRAJAYA


Memetik kenyataan oleh Naib Presiden PKR, Nurul Izzah seperti yang tertera dalam akhbar NST adalah berkenaan dengan hasrat Pakatan Harapan yang nekad untuk mengekalkan sistem cukai Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) sekalipun menang dalam PRU14 kelak.

Menyedari akan kesempitan yang dialami oleh rakyat Nurul Izzah berjanji akan menrunkan peratusan cukai yang setakat ini 6% masih dianggap tinggi dan membebankan rakyat khususnya kepada golongan berpendapatan sederhana.

Walaubagaimanapun, keputusan Nurul Izzah ini jelas bertentangan dengan pendirian Pakatan Harapan bila mana, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng membuat kenyataan sebaliknya berbanding dengan Nurul Izzah.

Hal ini kerana apabila Pakatan Harapan terus mendesak agar Putrajaya menghapuskan sistem cukai GST tetapi Nurul Izzah pula memilih untuk dikekalkan. Malah, Tun Mahathir juga pernah mengisytiharkan akan memansuhkan GST secara beransur-ansur dan berusaha untuk mengembalikan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) seandainya menang pilihan raya kelak.

Tidak dilupakan bila mana PH sendiri sudah beberapa kali menganjurkan perhimpunan anti-GST di Kuala Lumpur sebagai protes kepada perlaksanaannya.

Namun aku tidak langsung tidak hairan apabila Nurul Izzah berkata demikian kerana sewaktu bapanya, Anwar Ibrahim menjawat jawatan Menteri Kewangan dahulu pun pernah berhasrat untuk melaksanakan GST, tetapi hasrat itu hanyalah sekerat jalan sahaja.

 Itulah beza antara antara rasional dan retorik apabila dasar polisi yang sememangnya memberikan pulangan yang besar kepada dijadikan isu politik oleh pembangkang. Kini tergesa-gesa mahu mengekalkan GST pula. Maka apa modal pembangkang seterusnya?


GST zalim tak?

Nah link: http://www.nst.com.my/news/nation/2017/04/233342/pakatan-now-says-it-wont-abolish-gst-if-it-wins-ge14

Comments

Popular posts from this blog

SITI AISHAH: TAHANAN SOSMA YANG MEMILIKI BAHAN PENYELIDIKAN UNTUK PENGAJIANNYA

KUDA MAHATHIR MAKAN LOBAK SEBAB HARGANYA MURAH??

PARTI BARU UNTUK GEN Y- EZAM KOTAK