2017 PERLUMBAAN FORMULA 1 TERAKHIR DI LITAR SEPANG

Tahun 2017 bakal menyaksikan perlumbaan F1 terakhir di Sepang International Circuit. Perkara ini diketahui selepas Kerajaan menyatakan demikian selepas Mesyuarat Kabinet semalam.

Sememangnya ini hakikat yang pahit untuk ditelan apabila Litar Sepang telah menjadi salah satu venue untuk jelajah Grand Prix ini selama 18 tahun, selepas ianya mula digunakan pada tahun 1999.

Aku tahu masih ada ramai dalam kalangan kita yang meminati dan mengikuti perkembangan tentang sukan F1 ini, walaupun Michael Schumacher dan Mark Webber sudah lama bersara dari sukan tersebut.

                   
Dalam masa setiap 10 tahun kos operasi yang setiap hos perlumbaan F1 perlu membelanjakan sebanyak $1billion. Jumlah perbelanjaan itu adalah termasuk dengan menganjurkan perlumbaan tersebut sebanyak $575 juta. Bermakna setiap tahun penganjuran F1 disetiap akan membelanjakan $57.5 juta untuk setiap penganjuran.





Jumlah perbelanjaan tahunan tersebut adalah termasuk dengan pelbagai keperluan logistik seperti yang dinyatakan dalam Gambar 1 dibawah. Ini ditambah pula dengan peningkatan yuran tahunan sebanyak $2juta setahun, pendek kata dalam masa 10 tahun sebanyak $396.2 juta perlu dibayar Federation International Automobile (FIA) untuk sekali penganjuran.

Walaupun kontrak penganjuran F1 sudah tidak disambung, pasukan AMG Mercedes yang ditaja PETRONAS tetap bersaing dalam acara kompetetif ini. Namun, Litar Sepang akan menjadi tuan rumah buat kali terakhir kepada pasukan ini dan Lewis Hamilton.

Memang tidak dinafikan bahawa menganjurkan perlumbaan F1 mampu menarik kedatangan jumlah pelancong yang ramai. Namun persaingan antara hos yang mempromosikan pertandingan ini juga faktor kepada kehadiran pengunjung luar. Lebih-lebih bila terdapat sesetengah perlumbaan diadakan pada waktu malam seperti Singapura.

                       
Tidak meneruskan kontrak penganjuran perlumbaan F1 sememangnya satu langkah ke belakang. Namun ianya harus diambil kira dengan keadaan ekonomi semasa dan ditambah pula dengan peningkatan kos operasi penganjuran dan yuran penganjuran yang semakin. Andai kata mahu dihapuskan legasi pentadbiran seseorang bekas Perdana Menteri itu, mungkin sudah lama anaknya tidak menaungi jawatan terbesar di Litar Sepang tersebut.

Sumber:
1) https://www.raconteur.net/business/how-much-does-it-cost-to-stage-a-grand-prix
2) https://www.forbes.com/sites/csylt/2017/03/13/the-1-billion-cost-of-hosting-an-f1-race/amp/
3) http://www.totalsportek.com/f1/race-fees-cost-to-host-formula-1-grand-prix/
4) http://www.telegraph.co.uk/formula-1/2017/04/07/malaysian-host-final-f1-grand-prix-2017-19-years/
5) http://www.iol.co.za/sport/more-sport/malaysia-to-host-its-final-f1-race-this-year-8544307

Comments

Popular posts from this blog

SITI AISHAH: TAHANAN SOSMA YANG MEMILIKI BAHAN PENYELIDIKAN UNTUK PENGAJIANNYA

KUDA MAHATHIR MAKAN LOBAK SEBAB HARGANYA MURAH??

PARTI BARU UNTUK GEN Y- EZAM KOTAK