KENYATAAN 'THE STAR' SATU MAINAN JAHAT OLEH PUAK MEDIA

Apa yang dinyatakan oleh MP Tasek Gelugor memang pada aku ada logiknya. Banyak kes perogol berkahwin akhirnya berkahwin dengan mangsa sendiri disebabkan rasa bertanggungjawab dan tidak sanggup untuk dikenakan AKTA 376. Tidak dinafikan selalunya perasaan 'suka sama suka' pada akan berakhir dengan tuduhan merogol jika dibuat laporan polis.

Datuk Shahbudin Yahya sekadar menjelaskan pengalamannya ketika mengendalikan kes perempuan bawah umur iaitu 9 tahun yang mahu dikahwinkan dengan pasangannya. Namun semua itu perlu melepasi kelulusan dan kebenaran dari setiap Mahkamah mengikut peruntukan dalam Enakmen masing-masing.

Sememangnya umur 9 tahun merupakan permulaan 'akil baligh' bagi seorang perempuan. Namun selagi mana perempuan itu belum menjangkau umur 16 tahun dia masih dikirs sebagai bawah umur, perkahwinan tetap tidak boleh dilakukan dengan sewenang- wenangnya.

Malangnya apabila akhbar 'The Star' langsung tidak memetik lanjutan daripada kenyataan oleh Datuk Shabudin Yahya ini. Perbuatan oleh 'The Star' ini jelas mahu menjatuhkan reputasi dengan menggunakan kuasa medianya. Lihatlah bagaimana mereka berjaya rakyat Malaysia dengam sepotong 'headline' tanpa lanjutan cerita.



Comments

Popular posts from this blog

SITI AISHAH: TAHANAN SOSMA YANG MEMILIKI BAHAN PENYELIDIKAN UNTUK PENGAJIANNYA

KUDA MAHATHIR MAKAN LOBAK SEBAB HARGANYA MURAH??

PARTI BARU UNTUK GEN Y- EZAM KOTAK